Znovu na startu (ReStrat podnikání)

Letos v červnu mi bylo 60 let. Kdysi se v takovém věku už chodilo do důchodu. Je to věk, který si žádá velké změny, vydat se ve svém životě novými cestami. Kolik let života mi ještě zbývá? Co se dá za tu dobu ještě stihnout? Nechtělo by to udělat nějaký restart podnikání? Když jsem měl 40 let, lekl jsem se, že mám nejspíše půlku života za sebou. Teď je mi o dalších 20 let více. Co třeba začít znovu něco od začátku? Využít přitom své předchozí zkušenosti? Tak jo, jdu do toho.

Konečně změna!

Co vše by bylo možné změnit? Jsou případy, kdy někdo v mém věku změní manželku. K tomu nemám důvod. Navíc, toto bych sem rozhodně nepsal. Co třeba místo toho restrartovat své podnikání? Tak to by šlo! Už dlouhé roky zpět jsem byl vázaný ve svém podnikání na někoho jiného. Moc mi to vadilo. Souviselo to však historicky s mými předchozími aktivitami, bylo pro mě morálně těžké to změnit. Navíc, posledních šest let jsem byl jednatelem společnosti, ze které mi bylo těžké kvůli tomu odejít.

Odkládal jsem to dlouho. Cítil jsem ale, že jednou k tomu musí dojít. Oznámil jsem to společníkům na začátku roku s tím, že bych rád skončil v polovině roku. Najednou se mi ulevilo a já se těšil na něco nového, kdy budu mít možnost sám rozhodovat, co a jak ve svém podnikání dělat dál.

Stačilo zajít k notáři, podepsat nějaké papíry a já byl zase naprosto volný. Jenže to byl jen ten první krok. Co dál? Jak využít znovu nové možnosti? Dokážu znovu rozjet své podnikání, jak se mi to podařilo po roce 1989? Doba se změnila, nelze vstoupit dvakrát do stejné řeky.

Nechci být na nikom závislý, našel jsem si v podnikání vlastní cestu, kterou je možné jít. Analyzoval jsem si postupy, které se mi nelíbí, snažil jsem se v nich najít možnosti, které jsou v souladu s mým přesvědčením o správném postupu, kdy nemusím nikoho přesvědčovat, co je správné. Jakou cestou je možné jít? Jak je možné se odlišit od ostatních?

Kam jít dál?

Bylo mi jasné, jakým směrem chci jít dál. Přesto jsem si dal menší přestávku, abych si ujasnil, jestli je to pro mě opravdu ta správná cesta. Opravdu mi stojí za to, do toho znovu jít? Dokážu se vyrovnat mladým dravcům, kteří se dokáží rychle přizpůsobit novým možnostem? Neměl bych se na to raději už vykašlat a myslet raději na blížící se důchod? Nejspíše bych to dlouho nevydržel.

Jak jsem tu už dříve napsal, strávil jsem začátek prázdnin na závodě 1000 mil. Je o závod přes celé česko – slovensko. Letos se startovalo kousek od Ukrajinské hranice, cíl byl (po 1600 kilometrech) až v Chebu. Já to letos došel za necelých 11 dnů do Jeseníků (skoro 800 kilometrů pěšky). Už tam mi šlo hlavou plno myšlenek, kam jít ve svém podnikání dál. A opravdu, několik výborných myšlenek mě tam cestou napadlo.

Za jak dlouho ujdete milion kroků?

Zamýšlel jsem se na závodě 1000 mil nad tím, proč mě baví takové zdánlivě nesmyslné a fyzicky náročné cesty. Ne vždy se mi tam vše zdaří podle plánu, přesto mám dojem, že mám v tomhle závodě větší úspěch, než v podnikání. Možná je to právě tím, že tam naplno dělám jen to, co mě baví, kdy se nemusím zabývat zbytečnostmi. V podnikání je to často jiné, tam je nutné často dělat i zdánlivě zbytečné nesmysly, které vyžadují například úřady. Možná i proto jsem si chtěl více promyslet, co a jak v podnikání dále dělat.

Napadlo mě, bylo by možné podnikat stylem, jakým se zúčastním takových extrémních závodů? Znát cíl, připravit si trasu, definovat si kontrolní body a časový harmonogram. Následně potom řešit situace, které přijdou. Hlavně ale, nezastavovat se, když přijde nějaký problém. Ano, takto by se mělo opravdu podnikat. Kdysi jsem to tak i dělal. Jenže tehdy to bylo pro mě vše snadnější. Dnes už cítím, že je to s narůstajícím věkem stále těžší. Hlavně soustředit se na ten cíl je už stále těžší.

Jaký budemůj cíl?

Je mi jasné, že mé další podnikání bude velmi souviset s internetem. Ten v době mého začátku podnikání v roce 1991 neexistoval. Jeho možnosti jsem začal tušit až v roce 1996. Od té doby se internet v mnohém změnil. Jako vždy u nové možnosti se našlo plno těch, kdo se snažili na tom zbohatnout. Nebrali přitom ohled na ostatní, byli zaslepeni vidinou co největších zisků. Cítil jsem, že to není ta správná cesta pro mě. Možná i proto jsem čekal, než se to změní.

Postup, kudy jít ve svém podnikání dál mám v hlavě už delší dobu. Mám k tomu vypracovaný koncept, jak by to mohlo vše vypadat. Právě ale letošní dovolená (letní přestávka), kdy jsem měl znovu možnost dát svému myšlení volný průběh, mi dala k tomu nové myšlenky. Vše se mi spojilo do nové podoby.

Cítím, že internet má velké možnosti. Vidím kolem sebe, že se internet stále ještě nepoužívá v podnikání naplno. Rád bych to změnil. Stejně jako jsem kdysi dal podnikatelům možnost vést snadno ekonomické agendy na počítači, rád bych jim nyní ukázal, jak převést své podnikání na internet.

Ne jen použití e-mailu (který dnes používají), ale zejména možnost vytvoření vlastního prodejního webu, na kterém budou podnikatelé své produkty nejen nabízet, hlavně ale automatizovaně prodávat. To je ve zkratce můj plán a cíl, kterým bych chtěl dále jít.

Co rozhodně nechci

Sleduji už delší dobu, jaké jsou možnosti využití internetu v podnikání. Bohužel, setkal jsem se v oblasti Affiliate často s praktikami, které jsou podle mě často na hraně dobrých mravů. Poznal jsem, jak jsou lidé díky marketingu často klamáni, jak je na ně činěn v mnoha případech psychický nátlak, aby u nich lidé nakoupili. V mnohém mi to připomínalo praktiky MLM. Takovou cestou nechci rozhodně jít. Cítím, že mi to brání v dalším postupu. Stále se kontroluji, zda to, co chystám, zda to už nespadá do výše uvedených praktik.

Je mi přitom jasné, že pro podnikání je nutné používat moderní možnosti marketingu. Ty dokáží často zvednout prodej. Jde to ale určitě dělat i morálně, bez lživých praktik, které snad cílí na lidi s nižší inteligencí. Nedivím se, že se někteří podnikatelé bojí používat možnosti online marketingu. Rád bych to změnil. Rád bych jim ukázal, že to jde dělat vše morálně, bez lží a podvodů. To je můj cíl. Ukázat lidem, jak je možné udělat s malými náklady prodejní web, který jim přivede nové zákazníky.

Nevím, jak dlouho mi to bude vše trvat, připravit vše do finální podoby. Nechci to nijak uspěchat, práce na tom bude ještě hodně. Nyní mě čeká zejména rozsáhlá změna obsahu mých webů, na kterých bych informoval o tom, co dělám, co můžu lidem nabídnout. Svou cestu, co a jak dělám, bych zde rád na svém webu popsal. Snad tím pomůžu ostatním, kteří by se chtěli vydat podobnou cestou jako já.

Jaký je váš názor, co si o tom myslíte?

Prošli jste si také ve svém podnikání velkou změnou, kdy jste museli začínat od začátků? Dokázali jste přitom využít své předchozí zkušenosti? Co si myslíte o moderním online marketingu? Budu moc rád za váš názor v komentáři.

The Author

Petr Ozogán

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

ozogan.cz © 2017